استاندارد روشنایی معابر

استاندارد روشنایی معابر

اشتراک گذاری پست

استاندارد روشنایی معابر چیست؟

در این مقاله با پرداختن به استاندارد روشنایی معابر جدیدترین تغییرات به وجود آمده در این استانداردها و معرفی پایه چراغ خیابانی همراه شما هستیم. روزانه میلیون ها نفر در شهرها تردد میکنند و از معابر شهری استفاده میکنند. وجود روشنایی معابر از جمله ضروریات زندگی شهری است. به همین دلیل لازم است استانداردهای مربوط به روشنایی معابر به درستی رعایت شوند تا تردد عابران بدون کوچکترین خطری انجام شود.

در صورتیکه معابر به اندازه کافی روشنایی نداشته باشند، عابران دید خوبی نخواهند داشت، از طرفی روشنایی بیش از اندازه میتواند موجب کاهش دید و حواس پرتی رانندگان شود. به همین دلیل پیروی از استاندارد روشنایی معابر ضروری است. بسته به اینکه روشنایی چه بخش هایی باید تامین شود استاندارد روشنایی معابر متفاوت خواهد بود.

استاندارد روشنایی معابراستاندارد روشنایی معابر

اهمیت روشنایی معابر

در استاندارد روشنایی معابر لازم است تعریف وزارت نیز از معابر را نیز بیان نماییم. تمامی راه های اصلی، پیاده روها، شاهراه ها، بزرگراه ها، پل ها، خیابان ها و کوچه ها در دسته معابر قرار میگیرند. پس تمام این موارد باید روشنایی مطلوب و مطابق با استانداردهای روز داشته باشند.روند زندگی شهری در طول شب کند میشود اما متوقف نخواهد شد.تاریکی شب میتواند موجب بروز حوادث ناگوار از جمله تصادفات رانندگی شود. روشنایی معابر و روشنایی فضای خارجی در کاهش میزان تصادفات رانندگی نقش بسیار زیادی دارد.

از طرفی تاریکی شب بستر خوبی برای جولان خلاف کاران است، اما با وجود روشنایی کافی معابر و وجود دوربین های مداربسته میتوانیم به کاهش آمار تخلفات در طول شب امیدوار باشیم. روشنایی معابر موجب میشود تا نیروهای نظامی و امنیتی امکان نظارت بهتر بر روی تردد ها را نیز داشته باشند.

روشنایی معابر امکان تردد امن و روان را برای افراد در طول شب فراهم میکند.همچنین افراد قادر خواهند بود به ادامه فعالیت های اقتصادی و تجاری خود بپردازند. اهمیت روشنایی معابر نیمه دوم سال که روزها کوتاه ترند بیشتر مشخص میشود. روشنایی معابر حالتی پویا و زنده به شهر میبخشد و امکان گردش و تفریح را برای شهروندان فراهم خواهد کرد.شهرهای بزرگ و صنعتی در تمام طول شب روشن هستند و این به معنی ادامه فعالیت های صنعتی در شب با وجود روشنایی معابر است.

نکات قابل توجه در استاندارد روشنایی معابر

یکی از مهمترین نکات در استاندارد روشنایی معابر یکنواختی روشنایی است. محیط باید به صورت یکنواخت روشن باشد تا توجه رانندگان و عابران به یک المان خاص در محیط جلب نشود و اصطلاحا موجب به وجود آمدن خیرگی نشود. خیرگی یکی از مولفه هایی است که باید در یک معبر استاندارد رعایت شود. درخشندگی و روشنایی پس زمینه نیز در معابر از اهمیت ویژه ای برخوردارند.در استاندارد روشنایی معابر دسته بندی های مختلف وجود دارد. یکی از مهمترین دسته بندی ها نقش معبر در فعالیت های روزانه است.

مشخصات هندسی و میزان ترافیک (آمد و شد) در معبر نیز در مشخص نمودن استاندارد ها نقش دارند.بزرگراه ها و آزادراه ها معابر شریانی درجه یک هستند و جاده های اصلی و فرعی نیز در دسته معابر شریانی درجه دو قرار میگیرند. پیاده روها  و دسترسی های محلی نیز از جمله زیر مجموعه های مهم معابر هستند.هر یک از موارد یاد شده استاندارد مختص به خود را دارند. در استاندارد روشنایی معابر ارتفاع متوسط دید انسان 170 سانتی متر در نظر گرفته شده است.

استاندارد روشنایی معابرروشنایی معابر

تعیین ارتفاع مناسب در استاندارد روشنایی معابر بسیار مورد توجه است. ارتفاع روشنایی باید به گونه ای باشد که موجب به وجود آمدن خیرگی نشود، یعنی توجه بیننده را به یک نقطه خاص، متمرکز نکند. از طرفی اگر روشنایی ارتفاع زیادی داشته باشد، تاثیر آن کم شده و به اندازه کافی شدت نور نخواهد داشت.

معیار شدت روشنایی

شدت روشنایی با معیار لوکس اندازه گیری میشود. هر معبری بسته به نوع آن شدت روشنایی متفاوتی را طلب میکند. شدت روشنایی از 7 تا 16 لوکس متغیر است. نوع آسفالت ، تجاری و یا مسکونی بودن نوع منطقه نیز تعیین شدت روشنایی موثرند. مناطق مسکونی به دلیل اینکه محل سکونت هستند باید نور کمتری داشته باشند در حالی که مناطق تجاری شدت نور بیشتری را طلب میکنند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در استاندارد روشنایی معابر انتخاب لامپ مناسب است. اندازه لامپ باید مناسب باشد. بطوری که در عین حفظ روشنایی موجب از بین رفتن نما و زیبایی معابر نشود. رنگ لامپ ها نیز باید با دقت انتخاب شود. سفید و زرد از جمله رنگ هایی هستند که در روشنایی معابر مورد استفاده قرار میگیرند.این رنگ ها به دلیل نزدیک بودن به رنگ روز طیف نوری مناسبی برای قرار گرفتن در معابر دارند. سایر رنگ ها ممکن است موجب آزار چشم شوند. تامین برق معابر بر عهده وزارت نیرو است. اما اطمینان از سلامت و کارایی روشنایی معابر بر عهده شهرداری هر بخش است. همچنین استانداردهای روشنایی معابر در کشور ما توسط وزارت نیرو تعیین شده است.

استاندارد روشنایی معابرروشنایی پیاده‌روها

چراغ های مورد استفاده در روشنایی معابر

چراغ های مورد استفاده باید فاصله استانداردی از یکدیگر داشته باشند.این فاصله بسته به نوع محل متفاوت خواهد بود. اما عموما چراغ های بین شهری 25 تا 30 متر از یکدیگر فاصله دارند. البته در نظر داشته باشید فاصله میان چراغ ها در پیاده رو و اماکنی مثل پارک و بوستان میتواند کمتر هم باشد. این فاصله در جاده ها، آزادراه ها و بزرگراه ها از  35 تا 40 متر است. بدیهی است که شدت نور در این مناطق باید بیشتر باشد. پروژکتورهای مورد استفاده باید توانی معادل 150 تا 250 وات داشته باشند.پروژکتورهای خورشیدی یکی دیگر از انواع چراغ هایی هستند که به این منظور استفاده میشوند. چراغ های مورد استفاده باید مه شکن باشند و به هیچ عنوان سایه ایجاد نکنند.

چراغها باید حالتی اریب داشته باشند تا نور با زاویه بهتری تابیده شود. پایه چراغ روشنایی معابر عموما به چهار صورت نصب میشوند.زیگزاگ، روبه رو، یک طرفه و دو طرفه. بسته به منطقه جغرافیایی، تک باند یا دو بانده بودن جاده، عرض جاده، حداکثر تعداد لامپ ها و بودجه اختصاص یافته حالت نصب چراغ ها متفاوت خواهد بود.

در استاندارد روشنایی معابر باید تمام گروه هایی که از آن معبر استفاده میکنند مورد توجه قرار گیرند.به عنوان مثال استاندارد روشنایی در معابری که تنها خودرو از آن میگذرد با معابری که محل عبور و مرور خودرو و انسان است متفاوت میباشد.

ممنون که تا انتهای مطلب همراه ما بودید.لطفا جهت مشاوره ی رایگان ثبت سفارش و استعلام قیمت محصولات با کارشناسان شرکت روشنایی تیسان تماس حاصل کرده و از خدمات متمایزی بهره مند شوید.

کارشناس فنی:09127298799

کارشناس فروش:09013331522

شرکت:4-02156692373

استاندارد روشنایی معابر

مقالات دیگر

تفاوت نورپردازی و روشنایی
روشنایی

4 تفاوت نورپردازی و روشنایی

نورپردازی و روشنایی دو اصطلاح اساسی در زمینه علم نور و معماری هستند که احتمالاً با آنها آشنایی دارید، اما

اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید